Waarom Bedrijfs Hulpverlening van levensbelang is

Hete vloeistof die weg moet

Stel je voor; een machine waar hete vloeistof in zit. Die moet in bakken worden afgevuld en de ketel moet leeg. Wanneer de ketel leeg is worden de leidingen na gespoten om ze te reinigen. Op een vrijdagavond was het personeel wel zo’n beetje klaar met het werk en de persoon die de leidingen na moest spoelen was wat al te ijverig. Hij deed dit terwijl er nog behoorlijk wat hete vloeistof in het apparaat zat. De druk in de ketel werd te hoog en de hete vloeistof spoot onder hoge druk uit de ketel. Een medewerker gilde, en toen de collega’s ter plaatse waren ontdekten zij dat hun collega de vloeistof in zijn gezicht had gekregen. De man had een enorme brandwond.

Erger voorkomen door BHV

De medewerker BHV kwam direct in actie. Hij dirigeerde zijn collega ondersteund door een paar ploeggenoten naar de kleedruimte, alwaar de brandwond direct met lauw water werd gespoeld. De hulpdiensten werden ingeschakeld en nog geen uur later zat het slachtoffer op de EHBO. Inmiddels is dit maanden geleden. De medewerker heeft er weinig brandwonden aan overgehouden. Stel je voor wat er was gebeurd zonder de medewerker BHV. Wat als er paniek was uitgebroken en de voorschriften bij brandwonden niet waren nageleefd.

De noodzaak nog eens onder ogen gebracht

Dit gebeuren opende de ogen van de leiding van het bedrijf. Een groot deel van het personeel moest verplicht naar een cursus bedrijfshulpverlening. De medewerkers leerden hoe ze levensreddend moeten handelen in dergelijke situaties. Je hoopt het als ondernemer nooit mee te maken, maar je bent tegenwoordig verplicht om je voor te bereiden op dit soort situaties. De medewerkers zijn gewaarschuwd; dit overkomt je nooit meer. Het personeel is geschoold; dit soort reacties van medewerkers die BHV zijn is onmisbaar.